متفرقه

همه چیز در مورد پادکست [ انتخاب موضوع تا نحوه‌ی ساخت ]

بهترین راه‌های تولید پادکست چیست؟ – از زمانی که تولید پادکست در کشورهای غربی رواج پیدا کرد چند سالی می‌گذرد؛ حال این روند به ایران راه پیدا کرده و پادکست به یکی از محبوب‌ترین آلات شنیداری تبدیل شده است.

اگر شما قصد دارید به دنیای سازندگان پادکست وارد شوید، و یا به دنبال بهترین کانال‌های سازنده پادکست هستید، ما در ادامه توضیحاتی جامع را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم.

به طور کلی این مقاله در بخش‌های

  • پادکست چیست؟
  • چگونه پادکست گوش کنیم؟
  • بهترین روش تولید پادکست
  • و در نهایت معرفی بهترین کانال‌های تولید کننده پادکست فارسی زبان

 

طبقه بندی کرده‌ایم.

با ویدو همراه باشید و اگر چنل پادکست موفق ایرانی سراغ دارید که می‌تواند برای کاربران جذاب باشد، آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

Podcast

 

پادکست چیست؟

پادکست یکی رسانه صوتی است که کاربر با عضو شدن در آن با گوشی‌ هوشمندش می‌تواند هر زمان که مایل بود به آن‌ گوش دهد.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری توضیح دهیم، باید بگوییم که پادکست درواقع مجموعه‌ای از کلمات گفتاری و قسمت‌های صوتی است که روی موضوع یا عنوان خاصی تمرکز دارند.

شما می‌توانید با کمک یک اپلیکیشن یا سرورهای خاص، به‌راحتی برنامه موردنظر خود را پیدا کرده و در هرمکانی که علاقه دارید به کمک بلندگو یا هدفون به پادکست خود گوش فرا دهید.

شاید برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که ریشه اصلی کلمه پادکست چیست؟ پادکست از دو واژه آی پاد (iPod) و برادکستینگ (broadcasting) تشکیل شده است؛ منظور از آی پاد همان دستگاه‌های پخش صوتی شرکت اپل است. درواقع کلمه آی پاد به‌نوعی نشان‌دهنده سادگی در حمل‌ونقل و استفاده راحت است. برداکستینگ نیز مربوط به ویژگی‌های صوتی و رادیویی پادکست می‌شود.

 

چگونه پاکست گوش کنیم؟

بهترین راه جهت دسترسی و گوشی دادن به پادکست، دانلود برنامه مختص آن است؛ اپلیکیشن‌های پادکست مختلفی در فضای اینترنت وجود دارند که بنا به سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و روی گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود نصب کنید.

البته غیر از دانلود اپلیکیشن مخصوص پادکست، می‌توانید به روش‌های مختلف ازجمله کانال‌های تلگرامی و یا از طریق سرورهای خاص (به کمک پادکست‌خوان) به پادکست مورد علاقه خود گوش فرادهید؛ اما باید به‌یاد داشته باشید استفاده از اپلیکیشن، امکاناتی را برای شما فراهم می‌آورد که هیچ‌کدام از آن‌ها را با روش‌هایی دیگر تجربه نخواهید کرد.

ازجمله مهم‌ترین مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. با استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست از اخبار جدیدترین قسمت‌های برنامه موردنظرتان آگاه شده و به محض انتشار می‌توانید به آن گوش فرا دهید.
     
  2. اپلیکیشن‌ها آرشیو کاملی از قسمت‌ها و فصل‌های مختلف پادکست‌ها را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید بدون هیچ مشکلی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
     
  3. شما به کمک اپ می‌توانید به‌راحتی نام پادکست مورد نظر خود را سرچ کرده و آن را پیدا کنید؛ حتی اگر پادکست موردنظرتان نیز پیدا نشد، قادر هستید با اضافه کردن از طریق فید آن‌ را پیدا کرده و عضوش شوید.
     
  4. اپلیکیشن‌های این امکان را به کاربر می‌دهند که هر زمان که مایل است پادکست خود را قطع کرده و سپس بار دیگر از همان نقطه به پادکست خود گوش فرادهد.
     
  5. بسیاری از کاربران ممکن است ندانند که دقیقا دنبال چه پادکستی هستند؛ این کاربران می‌توانند به‌راحتی و طبق علاقه خود به دسته‌های مختلف پادکست موجود در اپلیکیشن رجوع کرده و پادکستی مطابق با علاقه خود پیدا کند.
     
  6. کاربر به کمک اپ‌ها می‌تواند سرعت پخش پادکست‌ها را افزایش داده و با سرعت مورد نظر خود به آن‌ها گوش فرادهد.
     
  7. با اپلیکیشن قادر هستید بدون هیچ‌گونه مشکلی پادکست خود را دانلود کرده و بعدا به صورت افلاین به آن گوش فرادهید.
     
  8. طبق قابلیتی که بیشتر اپلیکیشن‌ها از آن بهره می‌برند، با انتشار قسمت جدیدی از پادکست موردعلاقه‌تان نوتیفیکیشنی برای‌تان ارسال می‌گردد که به‌واسطه آن می‌توانید به انتشار قسمت جدید برنامه خود پی ببرید.

 

برنامه‌های مخصوص پادکست هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارند که ممکن است آن‌ها را از دیگری متمایز کنند.

طی این مطلب ابتدا راجع‌به نحوه تهیه و تولید پادکست صحبت کرده و سپس برخی از بهترین برنامه‌های پادکست را برای سیستم‌عامل‌های مختلف به شما معرفی می‌کنیم.

 

podcast

 

بهترین روش تولید پادکست چیست؟

  1. برای پادکست خود برنامه و هدف داشته باشید
  2. برنامه‌ریزی قسمت‌های (اپیزود) مختلف پادکست
  3. ضبط پادکست
  4. ویرایش و تولید پادکست
  5. انتشار پادکست

 

راه‌های مختلفی جهت تولید پادکست وجود دارند؛ طی این مطلب قصد داریم بهترین روش تولید پادکست را مرحله به مرحله توضیح داده و نکات اساسی را در پیش بردن پادکست به بهترین شکل ممکن شرح دهیم.

 

مرحله یک: برای پادکست خود برنامه و هدف داشته باشید

برای اینکه به هدف خود جهت تهیه یک پادکست پی ببرید، باید 5 موضوع مهم را در نظر بگیرید:

 

1. چرا می‌خواهید پادکست بسازید؟

آیا شغل آزاد دارید؟ تاجر هستید؟ یا در حوزه مدیریت بازاریابی فعالیت دارید؟ اگر اینطور باشد، ممکن است پادکست را به‌عنوان راهی عالی جهت نشان دادن قدرت خود انتخاب کنید و به‌واسطه آن مطالب ارزشمند و سرگرم‌کننده‌ای را به مخاطبان و مشتریان خود ارائه دهید.

احتمال دارد از منظر سرگرمی به پادکست نگاه کنید و انگیزه‌ای تجاری برای آن نداشته باشید؛ این یعنی ممکن است شما صرفا در اوقات فراغت‌تان به فکر تهیه یک برنامه باشید. با این هدف قطعا موضوع پادکست همان چیزی خواهد بود که به آن علاقه دارید.

درواقع با نکاتی که ذکر کردیم، پاسخ به سوال «چرایی تولید پادکست؟» کاملا مشخص است؛ یا باید انگیزه‌ای تجاری داشته باشیم و براساس آن رو به جلو حرکت کنیم و یا اینکه صرفا براساس علاقه شخصی خود به یک مطلب خاص، به برنامه‌سازی فکر کنیم.

 

2. پادکست خود را برای چه افرادی تولید می‌کنید؟

بدون شک این سوالی بزرگ است که در همان روز نخست تهیه پادکست به آن فکر خواهید کرد. اگر ندانید که دقیقا برای چه افرادی قصد تولید پادکست را دارید و برای چه این کار را انجام می‌دهید، به‌هیچ‌وجه شانسی برای جذب مخاطب و افزایش آن‌ نخواهید داشت.

 

podcast

 

بگذارید ابتدا از دید تجاری به پادکست نگاه کنیم و مثالی در این رابطه بزنیم؛ اگر شما یک مربی شخصی باشید، مسلما به تولید پادکست‌هایی فکر می‌کنید که مربوط به سلامتی و تناسب اندام باشند؛ اگر به‌شکل اختصاصی در این حوزه فعالیت داشته باشید و تخصصی روی آن کار کنید، بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به حوزه سلامت و موضوعات پرطرفداری مانند: ورزش، کاهش وزن یا بدنسازی باشند، برنامه‌های مربوط به پادکست شما را گوش خواهند داد. زیرا مخاطبان آگاه هستند که پادکست شما به‌طور خاص روی این موضوع کار کرده و بر آن اشراف دارد.

حال بگذارید از دید سرگرمی به پادکست بنگریم؛ فرض کنید علاقه اصلی شما برای تولید پادکست مربوط به زامبی‌ها یا داستان‌های پسارستاخیزی باشد؛ بنابراین بسیاری از طرفداران سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی مانند مردگان متحرک (The Walking Dead)، طرفداران بازی‌هایی محبوب مانند Resident Evil، علاقه‌مندان رمان‌هایی پرطرفدار مثل World War Z و فیلم‌هایی مانند شب مردگان زنده (Night of the Living Dead)، به سمت پادکست شما جذب شده و آن را به‌عنوان منبعی ارزشمند از داستان‌های پسارستاخیزی و زامبی‌گونه محسوب می‌کنند.

بسیاری از افراد باهوش به فکر ایجاد شخصیت‌های شنونده یا آواتارها هستند؛ این ایده خوبی محسوب می‌شود که بدانید دقیقا می‌خواهید چه افرادی به محتوای صوتی شما گوش فرادهند.

بگذارید کمی ساده‌تر توضیح دهیم؛ تصور کنید یک محتوای صوتی تهیه کرده و آن را در اختیار کاربران قرار داده‌اید. افراد خاصی هستند که از ابتدا برنامه شما را تحسین کرده و فاکتورهای مختلف آن را مورد تحسین قرار داده‌اند. این افراد درواقع شخصیت‌های شنونده شما به‌حساب می‌آیند که باید جهت جلب رضایت‌ آن‌ها هرکاری انجام دهید. درواقع افراد موفقی که وارد حوزه تولید پادکست شده‌اند حتی با افزایش میزان مخاطبشان، سعی کرده‌اند نسبت به آن‌ها دیدی اختصاصی داشته و از دید شخصیت‌های شنونده به آن‌ها نگاه کنند.

پیروی از شخصیت‌های شنونده باعث می‌شود از مسیر اصلی خود خارج نشده و روی آن تمرکز کنید. بگذارید موضوع تولید پادکست اختصاصی را در ایران مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، تولید پادکستی با محتوای اختصاصی می‌تواند توجه بسیاری از طرفداران مربوط به آن موضوع خاص را به سمت محتوای صوتی شما جذب کند. (البته این محتوا باید کامل و جامع باشد)

اما آیا در حال حاضر تمرکز روی پادکست اختصاصی در ایران بازده مثبتی دارد؟ اگر بخواهیم صادقانه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم خیر. درواقع تولید محتوای صوتی و پادکست حوزه‌ای جدید و جوان در کشور ما محسوب می‌شود که هنوز مانند کشورهای دیگر رواج پیدا نکرده است. مخاطبان پادکست نیز در کشور ما چندان زیاد نیستند؛ بنابراین تولید محتوای صوتی اختصاصی برای جمعیت نه‌چندان بالای طرفداران پادکست در ایران موضوعی منطقی به‌حساب نمی‌آید.

البته طرفداران پادکست در ایران با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش هستند؛ بدون شک با همین سرعت افزایش مخاطب، بسیاری از تولیدکنندگان تازه‌کار ایرانی پادکست، جهت جذب مخاطب مجبورند به تولید محتوای اختصاصی روی بیاورند. البته در حال حاضر چندین تولیدکننده محتوای صوتی اختصاصی در کشور ما فعالیت دارند که نسبتا موفق هستند؛ اما این تعداد بسیار کم است. بنابراین در ایران بهتر است جهت تولید پادکست روی چند موضوع تمرکز و با کیفیت بالا روی آن کار کرد. (این بدان معنی نیست که تولیدکننده محتوای صوتی اختصاصی هیچ شانسی جهت موفقیت ندارد)

یکی دیگر از سوالاتی که بدون شک با آن مواجه می‌شوید، این است که آیا برای آغاز تولید یک پادکست از همان ابتدا به مخاطب نیاز دارید؟ برخی افراد مانند تاجران (یا اشخاصی که دارای برند خاصی در محصولات مختلف هستند)، موزیسین‌ها، ورزشکاران یا نویسنده‌ها ممکن است از همان ابتدا دارای مخاطبان کمی باشند که پادکست‌ آن‌ها را دنبال می‌کنند.

اگر شما به‌واسطه کار یا فعالیت‌های قبلی خود از همان ابتدا مخاطبانی را برای حمایت داشته باشید، بستر بسیار خوبی را برای افزایش سرعت محبوبیت پادکست خود فراهم کرده‌اید. درواقع داشتن کمی مخاطب از ابتدای فعالیت، این فرصت را به شما می‌دهد تا با تبادل نظر و همچنین پرسش‌وپاسخ به نیازهای آن‌ها و همچین موارد موردعلاقه‌شان پی برده و پادکست خود را با نظم بهتری پیش ببرید.

اما اگر از همان ابتدا مخاطبی برای پادکست خود نداشته باشید چه باید بکنید؟ به جمع اکثر افرادی که با همین شرایط شروع به تولید پاکست می‌کنند خوش آمدید. خیلی از موارد ممکن است باعث توقف فعالیت‌تان در حوزه تولید محتوای صوتی شود؛ اما اجازه ندهید نداشتن مخاطب در ابتدای فعالیت، یک مانع برای شما جهت تولید پادکست به‌شما بیاید.

بسیاری از افرادی که در حوزه پادکست فعالیت دارند، پس از عدم استقبال اولیه از سوی مخاطبین، فعالیت خود را قطع می‌کنند؛ با خواندن موارد موجود در این مطلب و عمل به آن‌ها، بدون شک بعد از مدت زمانی، شاهد افزایش مخاطب محتوای صوتی تولیدی خود خواهید بود. طبق تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شده است، داده‌ها نشان می‌دهند برای شنوندگان جدید پادکست اهمیتی ندارد که هرگز نام شما را نشنیده‌اند؛ آن‌ها تنها به‌دنبال موضوع موردعلاقه خود هستند و تمایل دارند این موضوع جامع یا سرگرم‌کننده باشد. درواقع نداشتن مخاطب طی ابتدای فعالیت در حوزه تولید پادکست، موضوع بسیار کم‌اهمیتی نسبت به دیگر فاکتورهای محدودکننده به‌حساب می‌آید.

 

podcast

 

3. به شنوندگان دلیلی برای گوش دادن بدهید

بگذارید طبق مثال‌هایی که پیش‌تر بیان کرده بودیم، این موضوع را توضیح دهیم؛ ارائه اطلاعاتی که به کاهش وزن فرد کمک کند (در مثال مربوط به مربی شخصی) یا انجام مصاحبه‌ای بسیار سرگرم‌کننده با یکی از نویسندگان مربوط به حوزه مورد علاقه‌‌تان (مثال مربوط به پادکست زامبی‌ها)، نشان‌دهنده ارزشی است که شما برای شنونده خود قائل هستید.

شما با این کار نه‌تنها دلیلی به مخاطبان برای گوش دادن ارائه می‌کنید، بلکه آن‌ها را به بازگشت جهت شنیدن موارد بیشتر نیز ترغیب می‌کنید. توجه کردن به این موضوع، اصلی اساسی در شروع فعالیت تولید پادکست به‌شما می‌آید.

طبق یکی دیگر از مطالعات انجام شده در سال 2020، توضیحاتی که شما برای پادکست خود ارائه می‌دهید (به‌عنوان خلاصه نمایش)، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جذب مخاطب محسوب می‌شود. درنتیجه سعی کنید در نوشتن توضیحات مربوط به پادکست بسیار باحوصله عمل کرده و بدین طریق مخاطب را به جذب موضوع موردنظر خود ترغیب کنید.

 

4. نام‌گذاری پادکست

در نام‌گذاری پادکست خود بسیار هوشمندانه عمل کنید؛ ممکن است در ذهن خود نامی هوشمندانه را برای برنامه خود انتخاب کرده باشید، اما باید توجه کنید که مخاطب وقتی در مورد اطلاعات مربوط به موضوع‌تان جتسجو می‌‌کند، بتواند برنامه تولیدی شما را پیدا کند.

اگر نامی خاص و مستعار برای پادکست خود انتخاب کردید، سعی کنید توضیحی را نیز در عنوان آن بیاورید؛ اگر مخاطب نتواند پادکست‌تان را پیدا کند، آن‌گاه تولید محتوای صوتی عالی عملا هیچ بازده مثبتی برای‌تان نخواهد داشت.

بگذارید مثالی بزنیم تا همه‌چیز روشن‌تر شود؛ گمان کنید ما یک پادکست سلامت با نام «نه به افسردگی» تولید کردیم. شاید این نام هوشمندانه به‌نظر برسد و بهترین عنوان برای محتوای صوتی ما (که راجع‌به مبارزه با افسردگی است) به‌حساب بیاید؛ اما آیا این عنوان به‌تنهایی می‌تواند در بخش جستجو مخاطبین را به سمت خود جلب کند؟ بدون شک اگر در ابتدای کار تولید پادکست باشید، خیر. برای دریافت نتیجه مثبت و بازدهی بیشتر باید در کنار عنوان پادکست خود برچسبی با این مضمون نیز قرار دهید: راه‌های مبارزه با افسردگی. درواقع این توضیح کوتاه در کنار عنوان، باعث می‌شود مخاطب هنگام جستجو بتواند راحت‌تر پادکست شما را پیدا کند.

البته توجه داشته باشید این اقدام تنها مختص اشخاصی که تازه شروع به فعالیت در حوزه تولید پادکست کرده‌اند، نیست؛ افرادی که دارای پادکست‌هایی با مخاطبان زیاد نیز هستند، جهت حفظ محبوبیت و افزایش مخاطبان خود باید این روند را در دستور کار خود قرار دهد.

انتخاب نام قابل جستجو می‌تواند کمک زیادی به جذب مخاطب بکند؛ نام قابل جستجو یعنی انتخاب عنوانی که مستقیما به موضوع پادکست شما ارتباط دارد. اگر مربی شخصی ما نام برنامه خود را «پادکست تناسب اندام» بگذارد، آن‌گاه کاملا مشخص است که موضوع اصلی پادکست راجع‌به چه چیزی است.

از انتخاب نامی طولانی به‌طور جدی خودداری کنید؛ به‌یاد داشته باشید که در طول پادکست ممکن است نیاز باشد در جاهای زیادی نام آن را ذکر کنید. بنابراین انتخاب نام طولانی علاوه‌بر ظاهر نه‌چندان جالب، ممکن است در این زمینه نیز برای‌تان مشکل ایجاد کند.

سعی کنید تا جای ممکن از نام خاص برای پاکست خود استفاده نکنید و یا اگر قصد استفاده از نام خاص را در عنوان پادکست خود دارید، حتما به‌شکل درست از آن استفاده کنید. بگذارید مثالی بزنیم؛ تصور کنید یک پادکست با مضمون صخره‌نوردی تولید کرده و نام «برنامه غضنفر» را روی آن قرار دادید؛ اما به‌محض دیدن نام پادکست، کاربر از خود می‌پرسد: غضنفر دیگر کیست؟ کاربر دقیقا نمی‌تواند از روی نام پادکست مضمون آن را درک کند. مخاطب شما از نام خاصی که برای پادکست‌تان استفاده کرده‌اید، آگاهی ندارد؛ درنتیجه به‌راحتی از آن می‌گذرد و به برنامه‌تان گوش نمی‌دهد.

اما اگر قصد دارید از نامی خاص در عنوان پادکست خود استفاده کنید، بهتر است به‌طریقی نشان دهید که آن نام خاص به چه چیزی ارتباط دارد. در مثال مربوط به غضنفر می‌توان با انتخاب عنوان «صخره‌نوردی با غضنفر» هم مضمون پادکست را نشان و هم به مخاطب فهماند که غضنفر دقیقا چه نقشی در این برنامه دارد.

 

podcast

 

مرحله دو: برنامه‌ریزی قسمت‌های (اپیزود) مختلف پادکست

بعد از مشخص کردن نوع محتوایی که قصد دارید در پادکست خود قرار دهید، نوبت آن است که درباره قسمت‌های مختلف آن برنامه‌ریزی کنید. ممکن است برای تولید قسمت‌های مختلف پادکست خود با سوالاتی اساسی مواجه شوید و یا ندانید که دقیقا باید چه کنید؛ در ادامه قصد داریم به برخی از مهم‌ترین سوالات مربوط به این موضوع پاسخ داده و همچنین با توصیه‌هایی شما را در مسیر درست تولید اپیزود پادکست قرار دهیم.

 

1. مدت زمان یک قسمت از پادکست باید چقدر باشد؟

طول پادکست به محتوای آن بستگی دارد؛ به‌هیچ‌وجه جامعیت محتوای خود را فدای زمان پادکست نکنید. سعی کنید بدون توجه به طول پادکست، مطلب خود را به‌شکل کامل و به بهترین روش ممکن به مخاطب خود توضیح دهید.

چه مدت زمان لازم است تا پیام یک پادکست به کاربر منتقل شود؟ بیشتر شنوندگان پادکست معتقدند برای یک قسمت کوتاه این زمان کمتر از 15 دقیقه و برای یک قسمت طولانی این زمان احتمالا بیشتر از یک ساعت خواهد بود.

بسیاری از مخاطبان زمان حدود 20 دقیقه را بهترین مدت زمان برای یک قسمت پادکست می‌دانند. درواقع تجربیات مختلف نشان داده پادکست‌هایی با زمان بین 20 الی 45 دقیقه بازدهی بهتری در بین مخاطبان داشته است. (البته این موضوع به‌طور مطلق صدق نمی‌کند و پادکست‌هایی با مدت زمان بیشتر و کمتر نیز با استقبال مخاطبان مواجه شده‌اند)

زیاد به مدت زمان‌هایی که ذکر کردیم توجه نکنید و نگران نباشید؛ زیرا مدت زمان هر قسمت پادکست شما، با دو فاکتور اساسی مشخص می‌شود: 1. محتوای شما 2. مخاطبان‌تان

اگر 50 دقیقه محتوای غنی و ارزشمند دارید، چرا باید مدت زمان آن را به 20 دقیقه کاهش دهید؟ یا اگر می‌توانید مضمون اصلی حرف خود را در 10 دقیقه برسانید، چرا باید زمان پادکست را تا 30 دقیقه طول دهید؟

تصور کنید شما یک مصاحبه فوق‌العاده و جذاب را آغاز کردید که دو ساعت به‌طول انجامید؛ در این مورد می‌توانید به‌راحتی پادکست خود را به دو قسمت تقسیم کرده و آن را عرضه کنید. توجه داشته باشید مخاطب‌تان با گذشت زمان به شما می‌گوید که هر قسمت پادکست‌تان طولانی است یا کوتاه. سعی کنید حداقل یک مرتبه در سال طی یک نظرسنجی از مخاطبان خود در این مورد نظر بگیرید و براساس آن قسمت‌های مختلف پادکست خود را تولید کنید.

درنهایت باید اعلام کنیم که مدت زمان زمان مناسب یک پادکست از دید مخاطبان مختلف است؛ برخی از آن‌ها قسمت‌های کوتاه و یا حتی 4 دقیقه‌ای را دوست دارند و برخی دیگر نیز از پادکست‌های طولانی و یا 3 ساعته لذت می‌برند. این شما هستید که باید طبق علاقه مخاطب و نظرسنجی‌های مختلف مدت زمان هر قسمت خود را مشخص کنید.

 

2. فاصله زمانی انتشار هر قسمت پادکست باید چه میزان باشد؟

این یکی از اساسی‌ترین سوال‌ها از آغاز تولید پادکست‌های اپیزودی به‌حساب می‌آید. بهترین برنامه به‌طور معمول متداول‌ترین برنامه‌ای است که می‌توانید به‌شکل منظم طبق آن پیش بروید. بنابراین اگر ماهی یک بار می‌توانید محتوا تولید کنید ایرادی ندارد، اگر هر دو هفته قادرید یک قسمت بسازید که خیلی خوب است، اگر قادر باشید هر هقته این کار را انجام دهید که فوق‌العاده است.

می‌توانید با انتشار قسمت‌های برنامه خود هر دو هفته و یا ماهانه نیز بازخورد مثبت زیادی دریافت کنید؛ پس زیاد نگران فاصله زمانی زیاد بین تولید هر قسمت از پادکست خود نباشید. البته اگر به‌تازگی کار خود را در حوزه تولید پادکست آغاز کرده باشید و مخاطب زیادی نیز نداشته باشید، بهتر است جهت جذب بیشتر مخاطب، قسمت‌ها را با فواصل زمانی کمتری منتشر کنید.

برای عرضه محتوای صوتی تولیدی خود، کیفیت را در اولویت قرار دهید؛ یعنی به‌جای اینکه قسمت‌های پادکست خود را با کیفیت پایین و فواصل زمانی کم در دسترس مخاطبین قرار دهید، سعی کنید این فاصله زمانی را زیاد کرده (ماهیانه) و با دقت و کیفیت بهتر محتوای صوتی خود را تولید کنید.

 

podcast

 

3. تولید پادکست در قالب فصل نیز می‌تواند مفید باشد

تولید پادکست در قالب فصل نیز می‌تواند بازخورد مثبت زیادی داشته باشد و از بند زمانی تولید قسمت‌ها به‌صورت هفتگی یا ماهیانه شما را آزاد کند. وقتی پادکست فصلی را آغاز می‌کنید، معمولا هر فصل مضمون خاص خود را دارد. قسمت‌های مربوط به آن فصل نیز براساس موضوع موردنظر می‌تواند بین 6 الی 12 قسمت باشد. بعد از انتشار تمامی قسمت‌های یک فصل از پادکست خود، می‌توانید به مدت یک تا دو ماه (یا حتی بیشتر) استراحت کرده و سپس با مضمون تازه‌ای روند تولید فصل جدید خود را آغاز کنید.

تولید پادکست فصلی یک ایراد اساسی دارد که بسیاری از افراد را اذیت می‌کند؛ این افراد اعلام کرده‌اند هنگام استراحت بین فصل‌ها بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست داده و دیگر نتوانستند به محبوبیت قبل برسند. برای حل این مشکل اساسی یک راهکار بسیار ساده و کاربردی وجود دارد. شما می‌توانید با اعلام زمان بازگشت خود، مخاطبان را آماده نگه داشته و آن‌ها را آگاه کنید. اعلام زمان بازگشت باعث می‌شود بسیاری از مخاطبان در زمان موردنظر به‌سراغ پادکست شما بیایند و از فصل جدید آن لذت ببرند.

 

4. انتخاب عنوان خوب و مناسب برای هر قسمت

به‌مانند انتخاب نام برای پادکست، انتخاب نامی قابل جستجو، توصیفی و مناسب برای هر قسمت از محتوای صوتی تولید شده، موضوعی اساسی و مهم محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد تولیدکننده پادکست هنگام نام‌گذاری قسمت‌ها مرتکب می‌شوند، نام‌گذاری اپیزود‌ها به‌‌صورت «قسمت یک، قسمت دو، قسمت….» است.

درواقع با این سیستم نام‌گذاری مخاطب نمی‌داند که باید انتظار شنیدن چه چیزی را در آن قسمت داشته باشد. تمام هدف پادکست این است که مردم به آن گوش فرادهند؛ بنابراین به مخاطبان دلیلی بدهید که روی قسمت‌های تولید شده کلیک کرده و به آن‌ها گوش دهند.

برای مخاطبان مشخص کنید که با گوش‌دادن به برنامه شما، چه چیزهایی را دریافت خواهند کرد. اگر دقت کنید پادکست‌هایی که عنوان آن‌ها با عباراتی مثل «چگونه….؟»، «پنج روش…» یا عباراتی از این قبیل آغاز می‌شوند، معمولا بازخورد بیشتری دارند. برای تهیه اینگونه پادکست‌ها حتما باید توجه داشته باشید که به‌خوبی مضمون مطرح شده در عنوان را در محتوای صوتی خود مورد بررسی قرار داده و به آن‌ها پاسخ دهید.

فایده دیگر نام‌گذاری اپیزود با این روش، این است که به‌واسطه اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانید با جستجوی نام به‌راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

 

5. انتخاب قالب پادکست

انتخاب قالب مورنظر برای پادکست کاملا شخصی بوده و بستگی به سلیقه فرد تولیدکننده دارد. ممکن است فردی علاقه داشته باشد به‌تنهایی کار کرده و پادکست‌هایی مستقل تولید کند؛ برخی افراد نیز تولید پادکست‌هایی اشتراکی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و با دیگران همکاری می‌کنند. در ادامه برخی از انواع قالب‌های پادکست را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

podcast

 

برنامه مستقل (اصطلاحا تکی): با این قالب درواقع فرد برای ضبط برنامه خود نیازی نمی‌بیند که به دیگران متکی باشد و به‌عنوان مرجعی کامل در موضوع خود شهرت دارد. پادکست کاملا متعلق به شماست و می‌توانید با تماس‌ها و ارتباطات برای برنامه خود اسپانسر جذب کرده و درآمدزایی کنید. بعد از کسب درآمد نیز آن را با شخص دیگر تقسیم نمی‌کنید.

این روش چالش‌هایی را نیز برای فرد تولیدکننده پادکست ایجاد می‌کند؛ بزرگ‌ترین چالش تولید برنامه مستقل این است که درواقع بدانید شما برای خودتان صحبت نمی‌کنید؛ باید این حس را کنار بگذارید و درک کنید که محتوای تولیدی‌تان برای مخاطبان بوده و شما برای رضایت شنوندگان پادکست تولید می‌کنید.

برنامه اشتراکی: تولید برنامه اشتراکی می‌تواند به افرادی که ترس از میکروفون دارند و نمی‌دانند باید چگونه برنامه خود را پیش ببرند، کمک بسیار زیادی کند. در اینگونه برنامه‌ها مجری از فرد دیگری نیز در برنامه خود استفاده کرده و با او به گفتگو می‌پردازد. این دو می‌توانند در طول پادکست با یکدیگر شوخی کرده و به جذابیت برنامه اضافه کنند. تولید اینگونه پادکست‌ها می‌تواند به افزایش محبوبیت افرادی که تازه شروع به برنامه‌سازی کرده‌اند کمک بسیار زیادی کند.

تولید برنامه‌های اشتراکی محدودیت‌ها و چالش‌هایی را نیز به‌دنبال دارد؛ در کنار زمانی که شما باید به ضبط برنامه اختصاص دهید، باید این زمان را طوری برنامه‌ریزی کنید که همکارتان مشکلی با آن نداشته باشد. ممکن است اختلافاتی نیز بر سر حق مالکیت و تقسیم درآمد بین دو فرد برنامه‌ساز ایجاد شود. مشکل دیگری که وجود دارد این است که امکان دارد همکار برنامه‌ساز شما در میان راه علاقه خود را از دست داده و دیگر مایل به همکاری نباشد.

برنامه مصاحبه‌ای: تولید برنامه مصاحبه‌ای این فرصت را دراختیار شما قرار می‌دهد با قهرمانانی که همیشه به‌دنبال برقراری ارتباط با آن‌ها بودید صحبت کرده و از گفتگو با آن‌ها لذت ببرید. در کنار مزیتی که ذکر کردیم، مهمان شما ممکن است به‌تنهایی طرفداران زیادی داشته باشد که مصاحبه شما را دنبال کرده و به عضویت برنامه‌تان دربیایند. این شیوه برنامه‌سازی اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند کمک بسیار زیادی به افزایش میزان مخاطبان پادکست‌تان بکند.

تولید برنامه مصاحبه‌ای نیز ممکن است مانند قالب‌های قبلی که راجع‌به آن‌ها توضیح دادیم، چالش‌هایی را برای برنامه‌ساز ایجاد کنند. برای تولید برنامه‌های مصاحبه‌ای باید به‌خوبی درمورد مصاحبه و روش انجام آن تحقیق کنید تا دچار اشتباه نشوید. جهت تهیه پادکست مصاحبه‌ای باید پیوسته با افراد مختلف صحبت کرده و آن‌ها را به برنامه خود دعوت کنید. دعوت افراد به برنامه، نیاز به‌ زمانبندی و هماهنگی لازم با آن‌ها دارد؛ برای این موضوع نیز باید به مصاحبه‌شونده جهت حضور در موعد مقرر اعتماد کنید. (گاهی اوقات فرد به شما قول می‌دهد اما در موعد مقرر حاضر نمی‌شود)

قالب‌ها و برنامه‌های دیگر: قالب‌های برنامه‌سازی دیگری نیز وجود دارند که با توجه به تعداد کم طرفداران پادکست در ایران، بعید است که زیاد مورد استقبال قرار بگیرند. (البته در سالیان آتی و با افزایش میزان طرفداران پادکست همه‌چیز تغییر می‌کند) در ادامه به برخی از قالب‌های خاص پادکست اشاره خواهیم کرد.

  • میزگرد: در این نوع برنامه یک مجری و چند مهمان دور یکدیگر جمع شده و راجع‌به موضوعی خاص به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.
     
  • مستند: در این نوع برنامه معمولا یک راوی وجود دارد که راجع‌به موضوع موردنظر به‌صورت علمی و با اطلاعات زیاد صحبت می‌کند.
     
  • نمایشی-مستند: در این نوع برنامه فرد تولیدکننده سعی می‌کند اطلاعات مختلف را به روشی سرگرم‌کننده و مستندوار به مخاطب انتقال دهد.

 

پادکست در جهان برنامه‌های مختلفی دارد؛ اما این نوع برنامه‌هایی که ذکر کردیم رایج‌تر بوده و طرفداران بیشتری دارند. جهت آغاز فعالیت در ایران، بهتر است موضوعاتی را انتخاب کنید که عمومیت بیشتری دارند و افراد بیشتری را به سمت برنامه‌تان جذب می‌کنند.

 

podcast

 

مرحله سه: ضبط پادکست

بعد از انجام کارهای مقدماتی تولید پادکست و برنامه‌ریزی درست، نوبت به ضبط قسمت اول آن می‌شود. برای انجام کارهای ضبط به بهترین شکل ممکن، به ابزارها، مهارت‌ها و هماهنگی‌هایی نیاز دارید که در ادامه به‌شکل مفصل راجع‌به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

1. تجهیزات ضبط

یک رایانه با میکروفون USB و دسترسی به اینترنت، حداقل چیزهایی هستند که برای ضبط پادکست به آن‌ها نیاز دارید. طبق یک قاعده کلی، هرچه تجهیزات و امکانات شما محدودتر باشند، کیفیت صدای برنامه‌تان نیز پایین‌تر است. اگر میکروفونی مناسب را انتخاب کنید، با تنظیماتی ساده می‌توانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

توجه داشته باشید قبل از اینکه پول زیادی را صرف خرید تجهیزات صوتی کنید، بهتر است ابتدا کار خود را در حوزه تولید پادکست شروع کرده و ببینید آیا از آن لذت می‌برید یا خیر؟ اگر از این کار لذت بردید، آن‌گاه باید به فکر ارتقای تجهیزات صوتی خود باشید. سعی کنید در ابتدای فعالیت خود همه‌چیز را تا حد ممکن ساده نگه ‌دارید تا بتوانید کار ضبط را با راحتی و نظم زیاد انجام دهید.

برای ضبط راحت‌تر و نگه‌داشتن میکروفون در فاصله مناسب، باید ابتدا یک پایه‌ نگه‌دارنده میکروفون خریداری کنید. خرید پایه نگه‌دارنده، به‌اندازه خود میکروفون ابزاری ضروری به‌حساب می‌‌آید.

اگر قصد انجام مصاحبه‌های شخصی زیادی را در پادکست خود دارید، دو میکروفون یقه‌ای و یک اسپلیتر می‌تواند کار شما را بسیار آسان کند.

توجه داشته باشید که هرچه کیفیت تجهیزات ضبط صدای شما بهتر باشد، طبیعتا کیفیت برنامه تولیدی‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد و آن‌گاه با استقبال بیشتری از جانب مخاطبان مواجه خواهید شد. سعی کنید در انتخاب تجهیزات صوتی کار خود را پیچیده نکنید و تنها ابزارهایی را انتخاب کنید که واقعا به کارتان می‌آیند.

اگر به‌شکل بسیار حرفه‌ای وارد فعالیت تولید پادکست شده‌اید و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اید، استفاده از تجهیزات صوتی مانند دستگاه ضبط دیجیتال و میکسر می‌تواند کمک زیادی به افزایش کیفیت پادکست تولیدی شما بکند.

 

بیشتر بخوانید بهترین میکروفون‌ها برای ضبط و تولید پادکست [ تفکیک ارزان و گران قیمت ]

 

podcast

 

2. نرم‌افزارهای ویرایش و ضبط

هنگامی که میکروفون USB خود را به کامپیوتر متصل می‌کنید، باید درنظر داشته باشید که برای ویرایش و ضبط صدا به برخی از نرم‌افزارهای خاص نیاز دارید. در ادامه برخی از بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویرایش و ضبط صدا را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • برنامه Audacity: یک برنامه ویرایش صوتی با کیفیت بالا و رایگان که توجه کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این برنامه به‌راحتی می‌تواند تمام نیازهای‌تان برای تولید پادکست را برطرف سازد.
     
  • برنامه Adobe Audition: یکی دیگر از برنامه‌های محبوب ویرایش و ضبط صدا در جهان است که کاربران برای استفاده از آن باید حق اشتراک پرداخت کنند. (البته در ایران می‌توان به‌صورت کرک شده نیز به این نرم‌افزار دسترسی داشت) محیط این نرم‌افزار کمی پیچیده‌تر از نرم‌افزار Audacity است.
     
  • برنامه Alitu: The Podcast Maker: یکی از راحت‌ترین برنامه‌های برای کارکردن محسوب می‌شود؛ این یک برنامه وب محسوب می‌شود که به‌صورت خودکار صدا را فیلتر می‌کند. این برنامه همچنین ابزارهایی عالی را برای ویرایش و ساخت اپیزود به مخاطب ارائه می‌کند.

 

توجه داشته باشید که برای استفاده از هرکدام این نرم‌افزارها باید آشنایی نسبی با آن‌ها داشته باشید؛ بنابراین سعی کنید برای بهره بردن از حداکثر کاربرد این نرم‌افزارها، دوره‌های آموزشی خاص آن‌ها را گذرانده و با آن‌ها آشنا شوید.

اگر از کاربران سیستم عامل مک‌اواس هستید، احتمالا برنامه Garageband به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه شما نصب شده است. درواقع Garageband یک برنامه محبوب صوتی برای افراد تولیدکننده پادکست است که با ویژگی‌های کاربردی خود می‌تواند نیازهای اساسی بسیاری از کاربران را برطرف سازد.

 

podcast

 

3. برای پادکست خود نمایش‌نامه داشته باشید

تصور کنید تمام تجهیزات صوتی لازم را خریداری کرده و برنامه‌های ویرایشی موردنیاز را فراهم کرده‌اید؛ حال باید چه بگویید؟ اینجاست که ارزش نمایش‌نامه مشخص می‌شود.

هنگامی‌که راجع‌به نمایش‌نامه حرف می‌زنیم، منظور مجموعه‌ای از کلمات و دستورالعمل‌های لازم است که باید کلمه‌به‌کلمه طبق آن پیش رفته و براساس آن عمل کنیم؛ این دید می‌تواند برای برخی از پادکست‌ها با تولیدات زیاد که روی اپیزودهای آن‌ها ویرایش‌هایی سنگین صورت می‌گیرد، موثر واقع شود.

اما به‌یاد داشته باشید چسبیدن به نمایش‌نامه ممکن است باعث محدودیت شما هنگام اجرای پادکست شود؛ این روش مسلما برای تمام تولیدات پادکست بازده مثبتی ندارد.

بگذارید کمی راجع‌به مشکلات برنامه‌هایی که کاملا به نمایش‌نامه وابسته هستند صحبت کنیم. ابتدا باید درنظر داشته باشید که نوشتن یک نمایش‌نامه زمان زیادی را می‌طلبد؛ اگر شما به‌تنهایی مشغول تولید محتویات پادکست خود باشید، بدون شک در این زمینه دچار مشکل خواهید شد و نمی‌توانید به‌خوبی آن را مدیریت کنید.

مشکل دیگری که در مورد برنامه‌های وابسته به نمایش‌نامه وجود دارد، این است که امکان دارد مخاطبان را خسته کند؛ درواقع خسته‌شدن مخاطب اولین گام منفی در جهت کاهش میزان محبوبیت پادکست شما به‌حساب می‌آید. بدون شک مخاطب به‌هیچ‌وجه علاقه ندارد فردی با یکسری کلمات کتابی و مشخص برنامه را پیش ببرد و حس رهایی را به آن‌ها القا نکند.

توجه داشته باشید منظور ما این نیست که کاملا نمایش‌نامه را کنار بگذارید و اصلا طبق آن عمل نکنید. بدون شک نمایش‌نامه چارچوب مشخصی را برای فرد تولیدکننده پادکست مشخص می‌کند تا طبق آن پیش برود و دچار گمراهی حین اجرا نشود.

میزان وابستگی به نمایش‌نامه برای پادکست‌هایی با موضوعات گوناگون، مختلف است؛ به‌طور مثال برای پادکست‌های داستانی و یا علمی باید بدون شک به نمایش‌نامه چسبید و با دقت زیاد طبق آن عمل کرد. اما برای پادکست‌های گفتگومحور اساسا نمایش‌نامه باعث ایجاد محدودیت شده و ممکن است میزان مخاطب‌تان را کاهش دهد؛ برای اینگونه پادکست‌ها بهتر است تنها طرحی از پیش‌ تعیین شده را مشخص کنید و حین اجرا آن را درنظر داشته باشید. درنتیجه برای برخی پادکست‌ها نوشتن نمایش‌نامه چیزی جز اتلاف وقت و قدمی به سمت کاهش میزان مخاطب به‌حساب نمی‌آید.

 

4. صحبت در میکروفون

در فرآیند تولید پادکست، صحبت‌کردن در میکروفون احتمالا دشوارترین کار ممکن به‌حساب می‌آید؛ فرد تولیدکننده پادکست با فکرکردن به اینکه برای میکروفون حرف می‌زند و یا دارد برای خودش حرف می‌زند، کارش را بسیار دشوار می‌کند. به‌جای فکرکردن به این موضوعات، سعی کنید تنها برای یک شخص حرف بزنید.

ما پیش‌تر درمورد اینکه پادکست شما برای کیست، صحبت کردیم؛ باید تمام تمرکز خود را روی مخاطبان خود قرار دهید و به‌یاد داشته باشید که قصد دارید برای آن‌ها برنامه‌سازی کنید و نه میکروفون یا خودتان. سعی کنید با نهایت اعتمادبه‌نفس و با ایجاد جوی صمیمی مخاطب را به سمت خود جذب کنید. این حس را در مخاطب ایجاد کنید که تنها با آن‌ها صحبت می‌کنید و چیز دیگری در ذهن‌تان جز جلب توجه آن‌ها وجود ندارد.

بدون شک وقتی مخاطب حس کند که به او اهمیت داده‌اید و با او ارتباط برقرار کرده‌اید، به سمت برنامه شما جذب می‌شود و آن را به افراد دیگر نیز معرفی می‌کند.

 

5. همکاری دور و دعوت مهمانانی که دور هستند

همکاری با فردی که در کشور دیگری حضور دارد و یا دعوت از مهمانی که به آن دسترسی ندارید و با شما فاصله دارد، نمی‌تواند عاملی محدودکننده برای تولید پادکست‌تان به‌حساب بیاید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های برقراری ارتباط با این افراد، استفاده از برنامه‌هایی مانند اسکایپ و ضبط صدای آن‌ها است. برای ضبط صدا در اسکایپ نیز برنامه‌های مختلفی وجود دارند که با جستجو در اینترنت می‌توانید به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

podcast

 

مرحله چهار: ویرایش و تولید پادکست

مرحله بعدی ویرایش و تولید پادکست است؛ در این مرحله شما اشتباهات موجود را ویرایش کرده و کلیپ‌های صوتی مختلف را به‌هم می‌چسبانید. در این مرحله است که می‌توانید موسیقی را نیز به پادکست خود اضافه کنید. در ادامه به‌صورت گام‌به‌گام این مرحله را شرح خواهیم داد.

 

1. ویرایش پادکست

اگر کمی بودجه مالی داشته باشید، بهتر است برای صرفه‌جویی وقت وظیفه ویرایش پادکست را به فرد دیگری بسپارید. درواقع با استخدام فردی حرفه‌ای برای ویرایش محتوای صوتی خود، می‌توانید تا حد زیادی از اتلاف وقت خود جلوگیری کنید و مطمئن باشید که کارتان به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود. (البته باید از حرفه‌ای بودن شخص ویرایش‌کننده اطمینان داشته باشید)

اما اگر بودجه کافی برای استخدام شخص دیگری را ندارید و در کار ویرایش تازه‌کار هستید، استفاده از برنامه Alitu: The Podcast Makerمی‌تواند راحت‌ترین و بهترین انتخاب برای شما محسوب شود.

استفاده از برنامه Alitu بسیار آسان بوده و فرد را از هرگونه برنامه ویرایشی پیچیده دیگر بی‌نیاز می‌کند؛ این برنامه طی زمان تولید تا زمان انتشار پادکست، از محتوای صوتی شما مراقبت می‌کند و به‌واسطه آن می‌توانید بسیاری از کارهای ویرایشی خود را به‌انجام برسانید. بنابراین فرقی نمی‌کند یک ویرایشگر صوتی تازه‌کار باشید و یا تجربه زیادی داشته باشید؛ در هر دو صورت برنامه Alitu می‌تواند تمام نیازهای‌تان را برطرف کند.

 

2. موسیقی برای پادکست

هیچ قانونی مبنی بر این وجود ندارد که باید حتما در پادکست خود از موسیقی استفاده کنید؛ اما بسیاری از افراد تولیدکننده پادکست بنا به عادت، معمولا در ابتدا یا انتهای محتوای صوتی خود از موسیقی استفاده می‌کنند. قراردادن موسیقی در ابتدا یا انتهای پادکست به‌مانند موسیقی ابتدایی یک فیلم یا سریال نیست؛ درواقع این موسیقی نباید بیشتر از 15 ثانیه به‌طول بیانجامد.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد تولیدکننده پادکست را مشغول کند، این است که باید از چه نوع موسیقی در محتوای صوتی خود استفاده کنند؟ نوع موسیقی که از آن استفاده می‌کنید به موضوع پادکست شما ارتباط دارد؛ به‌طورمثال شما نمی‌توانید برای پادکستی با درون‌مایه علمی از موسیقی هیجانی یا با ریتم تند استفاده کنید.

با توجه به درون‌مایه اصلی پادکست خود، باید موسیقی موردنظرتان را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. استفاده از موسیقی در کشورهای دیگر با توجه به حقوق مالکیت کمی پیچیده‌تر بوده و دشواری بیشتری دارد؛ اما در ایران موسیقی به‌صورت رایگان در تمام سایت‌های عرضه‌کننده وجود داشته و شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها در پادکست خود استفاده کنید.

 

podcast

 

مرحله پنج: انتشار پادکست

اما مراحل انتشار پادکست به‌چه شکل است؟ در ادامه به‌تفصیل مراحل انتشار و عرضه پادکست را به شما توضیح خواهیم داد.

 

1. استفاده از پوستر جذاب

تاثیر اولیه مهم‌ترین فاکتور در جلب نظر مخاطب است؛ دقیقا به‌مانند عنوان هر قسمت از پادکست، طراحی و استفاده از پوستری جذاب نیز می‌تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب به سمت محتوای تولیدی شما داشته باشد.

سعی کنید پوستری خلاقانه طراحی کرده و آن را از آثار هنری مختلف کپی نکنید. در کشورهای دیگر با توجه به تنظیم قوانین سخت برای حقوق مالکیت، بسیاری از تولیدکنندگان محتوای صوتی دست به کپی از آثار هنری نمی‌زنند؛ اما متاسفانه در کشور ما قانون چندان محکمی در این‌باره وجود ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان پادکست از آثار هنری مختلف برای اثر خود استفاده می‌کنند.

حتی اگر سررشته‌ای نیز در طراحی پوستر ندارید، می‌توانید با هزینه نه‌چندان زیاد از یک طراح باتجربه کمک بگیرید. درحالت ایده‌آل اندازه پوستر پادکست‌تان باید حدود 1400 در 1400 پیکسل و حجم آن زیر 500 کیلوبایت باشد. فرمت این پوستر نیز باید JPG یا PNG باشد.

از آنجایی که پوستر شما بسیار کوچک‌تر می‌شود، نیازی نیست که وقت زیادی را به طراحی جزئیات آن اختصاص دهید؛ همانطور که ذکر کردیم بهتر است اندازه پوستر حدود 1400 در 1400 پیکسل باشد، زیرا با رعایت این اندازه، بسیاری از برنامه‌های مربوط به پادکست قادر هستند پوستر شما را به مخاطب نشان دهند.

 

2. میزبان (هاست) پادکست خود را انتخاب کنید

هنگامی که صحبت از انتشار پادکست می‌شود، شما به یک حساب هاست پادکست نیاز دارید؛ هاست‌ها سرویس‌هایی هستند که می‌توانید محتوای صوتی خود را برای شنیده‌شدن توسط شنونده، دانلود و عضویت طرفداران، در آن‌ها آپلود کنید.

ویژگی‌های یک هاست خوب بدین شرح است: عدم محدودیت برای آپلود (البته اکثر پادکست‌ها در این زمینه محدودیت‌هایی دارند، اما هرچه‌ این محدودیت‌ها کمتر باشد طبیعتا کار شما راحت‌تر است)، محدودیت کم برای دانلود فایل (درواقع هرچه عدد مربوط به محدودیت بالاتر باشد، مشکل کمتری برای‌تان ایجاد خواهد شد)، محبوبیت بالا و راحتی در استفاده.

هاست‌های خوب زیادی در جهان و حتی در کشور ما برای آپلود پادکست وجود دارند. هاست‌هایی مانند Podbean، BuzzSprout، Anchor، Blubrry، Smart Podcast Player، Transistor، Libsyn و SoundCloud را می‌توان جزو بهترین هاست‌های خارجی محسوب کرد.

ازجمله بهترین هاست‌های ایرانی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: تهران پادکست، شنوتو و ناملیک.

 

3. قدم آخر؛ به فکر ارتقای پادکست خود باشید و ادامه دهید

بعد از اینکه پادکست شما در دسترس مخاطبان قرار گرفت، حتما به بازخوردهای دریافتی توجه کرده و آن‌ها را برای پیاده‌سازی در کار بعدی خود در اولویت بگذارید. درضمن همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، اگر ابتدای کارتان مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب نکردید، دلسرد نشوید و با تلاش بیشتر راه خود را ادامه دهید.

تولید پادکست در ایران فعالیت جدیدی به‌حساب می‌آید که طرفداران آن هر روز رو به افزایش هستند؛ سعی کنید از همین حالا با تلاش و ممارست جایگاه خود را در حوزه تولید پادکست محکم کرده و آینده‌ای روشن و لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید.

 

podcast

 

بهترین تولیدکننده پادکست در ایران

تولیدکننده‌های پادکست مختلفی در ایران وجود دارند که با توجه به افزایش محبوبیت پادکست، تعداد آن‌ها رو به افزایش است؛ اما بین تمام این تولید‌کننده‌ها شاید بتوان سایت پادکست چنل‌بی را بهترین تولیدکننده پادکست در ایران به‌شمار آورد که طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

پیشنهاد می‌کنم پادکست سریالی سیلک رود چنل بی را برای شروع گوش دهید.

اگر شما نیز تولیدکننده‌های پادکست خوبی سراغ دارید که برنامه‌ آن‌ها جذاب بوده و دارای پتانسیل بالایی هستند، در بخش نظرات، دیدگاه‌های خود را با ما درمیان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا